Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2008

Χρήμα - Τραπεζικό Σύστημα, κ.λ.π. Τι ξέρουμε γι' αυτά


“Money as Debt” - Το χρήμα για τους αρχάριους (σαν κι εμένα)

Σε πολλές από τις συζητήσεις που κάνουμε δεσπόζει το θέμα του χρήματος, της οικονομίας, των τραπεζών. Ο καθένας έχει τους λόγους του να συζητάει για τα λεφτά. Πόσο όμως ξέρουμε τι είναι πραγματικά τα ευρώ που χειριζόμαστε; Αν αντιπροσωπεύουν τελικά κάτι; Να είναι καλά τα τραπεζικά συστήματα, που σήμερα κανείς δεν ξέρει αν υπάρχει κάποιο αντίκρυσμα σε αυτά τα λεφτά, αν είναι όλα εικονικά (κάρτες, χρηματιστήρια, ιντερνετικές συναλλαγές, κ.λ.π.) ή υπάρχει και κάτι πραγματικό που εγγυάται την μη κατάρρευση και το να μη σπάσει η διεθνής φούσκα του χρήματος.

Γιατί δε γνωρίζουμε τις εύλογες απαντήσεις;
  • Τελικά, πώς δημιουργείται το χρήμα; Ποιός το δημιουργεί; Πώς αποφασίζεται πόσα χρήματα θα δημιουργηθούν; Πόσα χρήματα υπάρχουν στον κόσμο;
  • Τι είναι ο πληθωρισμός, τι είναι ο ρυθμός ανάπτυξης και πώς συνδέονται αυτά μεταξύ τους; Τι είναι το εθνικό χρέος; Πώς είναι δυνατόν, όλα τα κράτη να έχουν εθνικά χρέη; Πού χρωστάνε;
  • Γιατί διαβάζουμε συχνά ότι η Αμερική κάνει πολέμους για να βοηθήσει την οικονομία της ξοδεύοντας χρήματα στα όπλα; Γιατί δεν βελτιώνεται και η δική μας οικονομική κατάσταση όταν ξοδεύουμε άσκοπα τα χρήματα;
  • Πώς είναι δυνατόν όλοι, οι απλοί άνθρωποι, οι εταιρίες και οι κυβερνήσεις που με την εργασία τους παράγουν όλο τον πραγματικό πλούτο, να είναι χρεωμένοι στις τράπεζες, δηλαδή σε αυτούς που απλά διαχειρίζονται τον πλούτο;
  • Γιατί δεν αρέσει στις τράπεζες να εξοφλούμε νωρίτερα το δάνειό μας και μας χρεώνουν πρόστιμα; Δεν θέλουν να πάρουν πίσω τα λεφτά τους για να τα ξαναδανείσουν;
  • Ποιά είναι η διαφορά της τράπεζας και του τοκογλύφου; Και οι δύο δανείζουν έντοκα, έτσι δεν είναι; Ο τοκογλύφος δανείζει τα δικά του χρήματα. Η τράπεζα;
  • Γιατί κάθε οικολογική προσπάθεια αποτελεί άσκηση ματαιότητας στην σημερινή κοινωνία; Τι είναι αυτό που καθιστά αναπόφευκτη την καταστροφή του πλανήτη; Δεν φτάνουν οι φυσικοί πόροι για όλους;
  • Τι σημαίνει “κραχ”; Γιατί είναι μαθηματικά αναπόφευκτος ο ερχομός μιας παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης, πιθανότατα χειρότερης από αυτήν του 1929;
  • Πού οφείλεται η σημερινή κρίση και πόσο φρικτά ειρωνικό είναι να δίνουν οι κυβερνήσεις τα χρήματα των φορολογούμενων πολιτών (σε μορφή οικονομικής βοήθειας) στις τράπεζες για να “ορθοποδήσουν”;
Μήπως τελικά μπορούμε να δούμε και να καταλάβουμε τα παραπάνω χωρίς να σπουδάσουμε οικονομικές επιστήμες; Ναι! Υπάρχει ένας εύκολος τρόπος: Το σύντομο ντοκυμαντέρ “Money as Debt” του Paul Grignon έρχεται για να μας εξηγήσει με απλό τρόπο το σύγχρονο τραπεζικό σύστημα και να μας βοηθήσει να απαντήσουμε σε όλα τα παραπάνω ερωτήματα. Βρείτε οπωσδήποτε 45 λεπτά και αφιερώστε τα για να παρακολουθήσετε το επεξηγηματικό αυτό βίντεο. Θεωρώ ότι αξίζει το χρόνο σας. Καλή παρακολούθηση.


Money as Debt (Greek Translation) from Alogo Skoufis on Vimeo.

Είναι σίγουρο ότι όλα αυτά μπορεί να είναι σοκαριστικά για μερικούς και συνεπώς κάπως δύσπεπτα. Αν θέλετε να τα επιβεβαιώσετε, ρίξτε μια ματιά στο λήμμα του συστήματος Κλασματικού Αποθέματος στην Wikipedia και συγκεκριμένα στον τομέα Money Creation του 3ου κεφαλαίου (How It Works).

Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2008

15/11/2008 Επίσκεψη στο Νέο Μουσείο Καραθοδωρή


Για μερικά πράγματα στη ζωή μου αισθάνομαι ευνοημένος. Χαίρομαι λοιπόν που μου δόθηκε η δυνατότητα να είμαι ένας από τους επισκέπτες του Μουσείου Καραθοδωρή, ενός από τους σπουδαίους μαθηματικούς που έβγαλε η Ελλάδα και αναγνωρίστηκε διεθνώς η αξία του. Το μουσείο Καραθοδωρή στεγάζεται στην Κομοτηνή και υλοποιήθηκε με την άοκνη επιμονή του Συλλόγου φίλων Καραθοδωρή και του προέδρου του Μαθηματικού και συγγραφέα Α. Λιπορδέζη.
«Κύριοι, ζητήσατε να σας απαντήσω σε χίλια δυο πράγματα, κανείς σας όμως δεν θέλησε να μάθει ποιος ήταν ο δάσκαλός μου, ποιος μου έδειξε και μου άνοιξε τον δρόμο προς την ανώτερη μαθηματική επιστήμη, σκέψη και έρευνα. Και για να μην σας κουράσω, σας το λέω έτσι απλά, χωρίς λεπτομέρειες, ότι μεγάλος μου δάσκαλος υπήρξε ο αξεπέραστος Έλληνας Κωνσταντίνος Καραθεοδωρή, στον οποίο, εγώ προσωπικά, αλλά και η μαθηματική επιστήμη, η φυσική, η σοφία του αιώνα μας, χρωστάμε τα πάντα» - Aλμπερτ Αϊνστάιν στην τελευταία συνέντευξη τύπου που παρεχώρησε το 1955.
Οι πρώτες διακρίσεις έρχονται για τον Κωνσταντίνο σε ηλικία δεκαέξι ετών όπου παίρνει το πρώτο βραβείο σε εθνικό διαγωνισμό Μαθηματικών του Βελγίου επί δύο συνεχή έτη. Οι πρώτες σπουδές του είναι στη στρατιωτική σχολή μηχανικών του Βελγίου τις οποίες ενισχύει στο Παρίσι και το Λονδίνο. Το 1898 καταλαμβάνει σπουδαία θέση με προοπτική σε μεγάλα αρδευτικά έργα του Νείλου, όπως το φράγμα του Ασιούτ και του Ασουάν. Ένα βράδυ, ενώ μελετά τα αγαπημένα του Μαθηματικά, προσπαθεί να λύσει κάποια απορία που του δημιουργήθηκε. Την επόμενη έπρεπε να κάνει κάποιες μετρήσεις στην πυραμίδα του Χέοπος. Όμως το μυαλό του ήταν στην αναζήτηση της λύσεως του προβλήματος. Τότε συνειδητοποιεί οριστικά την μεγάλη γοητεία που ασκούν πάνω του τα μαθηματικά. Έτσι παίρνει τη μεγάλη απόφαση να εγκαταλείψει το επάγγελμα του μηχανικού και τη σπουδαία εργασία.
Το ότι είναι αστέρι λαμπερό στον ουρανό της επιστήμης το παρατηρούμε με την διδακτορική του διατριβή με τίτλο «Περί ασυνεχών λύσεων στο λογισμό των μεταβολών» η οποία συνοδεύεται, με έπαινο που γράφει «αγχίνοια του εφευρίσκειν περιφανής». Ο επιβλέπων καθηγητής Minkowski στην αξιολόγησή του γράφει: «Η εργασία ανήκει στις καλύτερες μαθηματικές διατριβές που έχουν υποβληθεί στη σχολή».

Μέσα από αυτή τη λαμπρή επιστημονική καριέρα ξεχωρίζει και η σχέση του με τον Αϊνστάιν, όπου μέσα από την αλληλογραφία των δύο αυτών ανδρών που αρχίζει τον Σεπτέμβρη του 1916 προκύπτει η μεγάλη συμβολή του Κ. Καραθεοδωρή σε 3 δυσκολίες που συνάντησε στη διατύπωση της γενικής θεωρίας της σχετικότητας. Ο Αϊνστάιν όχι μόνο αναγνώρισε την βοήθεια που δέχτηκε από τον Κ. Καραθεοδωρή, αλλά τον αποκάλεσε ως τον καλύτερό του δάσκαλο.

Πηγή Πληροφοριών: Διαδίκτυο, Σύλλογος Φίλων Καραθοδωρή

Σας συνιστώ αν βρεθείτε στην Κομοτηνή, να επισκεφθείτε οπωσδήποτε το Μουσείο του μεγάλου Έλληνα Μαθηματικού. Αξίζει τον κόπο!

Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2008

Green ICT - ΤΠΕ και Περιβάλλον

Το Τμήμα Πληροφορικής & Επικοινωνιών [ΤΠΕ] του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας [e-TEE], πήρε μια πολύ ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία και έθεσε σε λειτουργία ιστότοπο με στόχο την πληροφόρηση για την οικολογική χρήση των ΤΠΕ. Ο ιστότοπος http://www.greenict.gr θα μπορεί να αποτελέσει σημείο πληροφόρησης, αλλά και προβολής σχετικών μελετών-ερευνών με την προστασία του περιβάλλοντος από την χρήση των ΤΠΕ. Μερικά χρήσιμα θέματα που απασχολούν το Green ICT είναι τα εξής:
  • Ανίχνευση πυρκαγιών, μόλυνσης περιβάλλοντος, κ.λ.π.
  • Παρακολούθηση περιβαλλοντικών δεδομένων
  • Περιορισμός κατανάλωσης ενέργειας
  • Περιορισμός μετακινήσεων με "εργασία από το σπίτι"
  • Έξυπνες κατοικίες - Έξυπνα κτίρια
  • Ενοποιημένο μοντέλο περιγραφής της ενεργειακής γνώσης

Ψηφιακή Ευρωπαϊκή Βιβλιοθήκη EUROPEANA

Ένα γιγαντιαίο αρχείο του πολιτισμού και της ιστορίας της Ευρώπης κάνει την εμφάνισή του στο Διαδίκτυο από 20 Νοεμβρίου. Πρόκειται για την http://europeana.eu/ μέσα από την οποία ο περιηγητής θα μπορεί να "κατεβάζει" δωρεάν βιβλία, να μελετά αρχαία κείμενα, μουσικά έργα και να θαυμάζει εικαστικά αριστουργήματα. Στο συγκεκριμένο αρχείο συμμετέχουν πάνω από 100 θεσμοί, ενώ σύντομα θα ανέβουν στο Διαδίκτυο πάνω από δύο εκατομμύρια φάκελοι.

Στόχος είναι ως το 2010 οι φάκελοι να έχουν φτάσει τα 10 εκατομμύρια. Μέχρι σήμερα έχει μεταγραφεί σε ηλεκτρονική μορφή μόνο το 1% των βιβλίων στις εθνικές βιβλιοθήκες της Ευρώπης, ποσοστό που αναμένεται να αυξηθεί μόλις στο 4% έως το 2012. Στον κατάλογο με τους εταίρους στη συγκεκριμένη ιστοσελίδα συμμετέχει και η Ελλάδα την οποία εκπροσωπεί η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Βέροιας.

Η Europeana αναπτύσσει πρακτικά και εύχρηστα εργαλεία φιλικά προς τον χρήστη για την εξερεύνηση και ανταλλαγή περιεχομένου σε ένα πολυγλωσσικό περιβάλλον. Τα εργαλεία θα καταστήσουν εύκολο για τους χρήστες το συνδυασμό ή τη σύγκριση σχετικού υλικού προερχόμενου από διάφορες χώρες, για παράδειγμα αντικείμενα, εικόνες, έγγραφα ή γραπτά που σχετίζονται με τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, τους Βίκινγκς ή την Αναγέννηση.

Μέσα από αυτό τον ιστότοπο, ο περιηγητής - επισκέπτης θα μπορεί να κατεβάζει δωρεάν βιβλία κάθε είδους, να συμβουλεύεται τα έργα που υπάρχουν σε ξένες βιβλιοθήκες χωρίς να χρειάζεται να πάει, να θαυμάσει πίνακες ζωγραφικής, φωτογραφίες, να ακούσει μουσική και να δει κινηματογραφικές ταινίες κ.α. Η βάση δεδομένων δεν περιλαμβάνει μόνο βιβλία -εκτός από σημαντικά έργα της λογοτεχνίας όπως τη Θεία Κωμωδία του Δάντη, οι επισκέπτες μπορούν ήδη να θαυμάσουν αριστουργήματα της ζωγραφικής, όπως το Κορίτσι με Μαργαριταρένιο Σκουλαρίκι του Βερμέερ, ή ακόμα και χειρόγραφες παρτιτούρες μουσικών όπως ο Μπετόβεν.

Εκτός από τα εμπόδια των νομικών σκοπέλων γύρω από τα πνευματικά δικαιώματα, η Europeana αντιμετωπίζει ακόμα και την τεράστια τεχνική πρόκληση της ψηφιοποίησης. Η πολυπλοκότητα ενός τόσο μεγάλου έργου «γονάτισε» εξάλλου και τη Microsoft, η οποία ξεκίνησε τη δική της ηλεκτρονική βιβλιοθήκη το 2006, εγκατέλειψε όμως την προσπάθεια ενάμισι χρόνο αργότερα. Ακόμη και το Google Βοοκ Search δεν έχει ξεπεράσει τα νομικά προβλήματα που προκύπτουν από το εγχείρημα της ψηφιακής βιβλιοθήκης. Με 14 μόνιμους εργαζόμενους και ετήσιο προϋπολογισμό 2,5 εκατ. δολαρίων, η Europeana ήδη συναντά εμπόδια που αφορούν τα πνευματικά δικαιώματα και τα δικαιώματα χρήσης του υλικού online. Καλή επιτυχία Europeana!

Παρασκευή 21 Νοεμβρίου 2008

Πράσινος φωτισμός

Σήμερα αισθάνομαι την ανάγκη να εκφράσω την άποψη ότι η Ευρώπη ακούει τους πολίτες, παίρνει πρωτοβουλίες, δημιουργεί νέες ευκαιρίες για ένα πιο πράσινο αύριο, με εξοικονόμηση ενέργειας και σεβασμό του περιβάλλοντος. Μιλάμε για μια αρκετά ενδιαφέρουσα εκπομπή από το Europarl TV για την εξοικονόμηση ενέργειας στον δημόσιο φωτισμό. Από τις ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε ελληνικούς υπότιτλους.

Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2008

Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή (Νέο)

Σε εποχές κρίσης θυμόμαστε ότι είμαστε και καταναλωτές, ότι έχουμε δικαιώματα! Βέβαια πριν από εμάς και για εμάς φρόντισε η Ευρωπαϊκή Ένωση. Για εμάς που δεν έχουμε διαμορφώσει καταναλωτική συνείδηση και κίνημα, που δεν έχουμε καταλάβει τα καταναλωτικά δικαιώματά μας σε μια αγορά ασύδοτη, κάθε προσπάθεια, κάθε υπηρεσία που έρχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση μόνο καλυτέρευση της κατάστασης θα προκαλέσει. Πριν 2 χρόνια λοιπόν δημιουργήθηκε το DOLCETA που είχε ως στόχο, να δώσει τις αναγκαίες δεξιότητες στους καταναλωτές ώστε να συγκρίνουν τις υπηρεσίες που προσφέρονται στην αγορά και να κάνουν τις κατάλληλες επιλογές, ώστε να υπερασπίζονται τα δικαιώματα τους. Κάθε χώρα είχε διαμορφώσει το περιεχόμενο της ιστοσελίδας ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούσαν στην αγορά της.

Τώρα υπάρχει και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή ή ECCEFPOLIS στο οποίο δίνονται επιπλέον δυνατότητες εκπαίδευσης στους καταναλωτές, όπως να λαμβάνουν ενεργά μέρος στον διάλογο, εκφράζοντας την άποψή τους σε ανακοινώσεις και άρθρα που αφορούν την κοινοτική πολιτική και νομοθεσία σε θέματα προστασίας καταναλωτών, να κάνουν καταγγελίες και να λαμβάνουν ενημέρωση με σχετικές μελέτες του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή. Στον ιστότοπο αυτό μπορεί να βρει κανείς πολύ χρήσιμες διευθύνσεις, όπως αυτές του δικτύου SOLVIT, του Συνήγορου του Καταναλωτή, του Τραπεζικού Μεσολαβητή, κ.α.

Επικαλλούμαι την μαρτυρία ενός φίλου για την χρησιμότητα του SOLVIT. Αγόρασε έναν DVD Player από Πολυκατάστημα που υποτίθεται έπαιζε και τα ελληνικά DVD. Όταν κατάλαβε το πρόβλημα πήγε την συσκευή πίσω στο Πολυκατάστημα για επιστροφή, μόνο που του είπαν ότι το πολυκατάστημα δεν κάνει δεκτές τις επιστροφές. Ρώτησε λοιπόν στο SOLVIT, άντλησε την κατάλληλη κοινοτική οδηγία από το διαδίκτυο και την πήγε στο διευθυντή του καταστήματος. Αμέσως στο κατάστημα δέχθηκαν την επιστροφή της συσκευής. Αυτά για να ξέρουμε τα δικαιώματά μας και να τα επικαλούμαστε όταν χρειάζεται.