Πέμπτη 31 Ιουλίου 2008

Το τελικό ν και η απάλλειψή του

Καθημερινά στο γραπτό μας λόγο κάνουμε λάθη σχετικά με τη χρήση του τελικού ν. Γιατί που να θυμάσαι τον κανόνα... Βρήκα κάποια χρήσιμα στοιχεία γύρω από τον κανόνα της γραμματικής, που νομίζω ότι θα βοηθήσουν αυτούς που κάνουν τακτικά λάθη στη χρήση του τελικού ν.

Ο κανόνας της επίσημης γραμματικής προβλέπει:
Σε μερικές λέξεις άλλοτε φυλάγεται το τελικό τους ν και άλλοτε χάνεται. Αυτές οι λέξεις είναι: τα άρθρα τον και την, το αριθμητικό και αόριστο άρθρο έναν, η τριτοπρόσωπη προσωπική αντωνυμία αυτήν, την και τα άκλιτα δεν και μην. Οι λέξεις αυτές:
  1. Φυλάγουν το τελικό ν όταν η ακόλουθη λέξη αρχίζει από φωνήεν ή στιγμιαίο σύμφωνο (κ, π, τ, γκ, μπ, ντ, τσ, τζ) ή διπλό σύμφωνο (ξ, ψ).
  2. Παραδείγματα: τον αέρα, έναν καιρό, έναν ξένο, μην ακούτε, δεν μπορώ, τον τόπο, δεν είδα, μην περάσεις, την ντροπή, την πρόφτασα, αυτήν ήθελα. Χάνουν το τελικό ν όταν η ακόλουθη λέξη αρχίζει από εξακολουθητικό σύμφωνο (γ, β, δ, χ, φ, θ, μ, ν, λ, ρ, σ, ζ).
Το τελικό ν φυλάγεται πάντοτε στο άρθρο των, στην τριτοπρόσωπη προσωπική αντωνυμία αυτόν, τον, καθώς και στο τροπικό επίρρημα σαν.
Παραδείγματα: των φίλων, των συμμαθητών μου, αυτόν θέλω, τον βλέπω, φώναξέ τον, σαν θάλασσα, σαν βαρύ είναι.

Παραδείγματα με ζεύγη:
τον έξυπνο και το βλάκα – τον ψηλό και το χοντρό – τον Κώστα και το Βασίλη
τη μητέρα του τη Μαρία – την αδελφή του την Αλεξία – την ξαδέλφη του την Κατερίνα
την ακούω αλλά δεν τη βλέπω – την πήρε και τη σήκωσε – την έψαξε και τη βρήκε
δεν ήρθε και δε θα έρθει – δεν μπορεί και δε θέλει – δε βρήκα και δεν πήρα
να μη μιλάς και να μην τραγουδάς – μην ακούς και μη λες τίποτε.
τον βρήκα το Βασίλη – τον διέκοψε το δάσκαλο – τον φίλησε το Φώτη

Τετάρτη 30 Ιουλίου 2008

Πρόληψη Πυρκαγιών. Μπορούν να βοηθήσουν οι ΤΠΕ;


Τα τελευταία χρόνια με τις τεράστιες καταστροφές που βλέπω να συμβαίνουν λόγω των πυρκαγιών και ειδικά το καλοκαίρι, αναρωτιέμαι τι μπορούμε να κάνουμε για την πρόληψη. Πριν να είναι αργά. Η πρόκληση είναι χρόνια και πρέπει να συμμετάσχουν όλοι: Κυβέρνηση, Δήμοι, ΜΚΟ, οργανώσεις νέων (π.χ. πρόσκοποι, κ.λ.π.), εθελοντές, επιχειρήσεις και γενικά όλοι μας. Για να γίνει αυτό χρειάζεται συντονισμός, σωστή επικοινωνία, κατάλληλες δράσεις, ευαισθητοποίηση κι εγρήγορση. Το ερώτημα που θα προσπαθήσω να απαντήσω είναι αν μπορούν να μας βοηθήσουν οι ΤΠΕ σ' αυτό τον σκοπό.

Η διαρκής χαρτογράφηση των δημοτικών πόρων και του περιαστικού περιβάλλοντος των Δήμων, ώστε να το διαχειριζόμαστε με σύνεση, έγινε τα τελευταία χρόνια πιο επιτακτική από ποτέ. Ο πρόληψη και η αντιμετώπιση κρίσεων από φυσικές καταστροφές έχει ως βασικό εργαλείο τα Συστήματα Γεωγραφικών Πληροφοριών. Σε εθνική κλίμακα, είναι γνωστό το ζήτημα της ολοκλήρωσης Εθνικού Κτηματολογίου και Δασολογίου. Οι περισσότεροι Δήμοι διαθέτουν κάποιο Σύστημα Γεωγραφικών Πληροφοριών (GIS) και άρα είναι εφικτός αυτός ο στόχος. Παράλληλα μπορούν να εγκατασταθούν και να ενεργοποιηθούν ασύρματοι αισθητήρες στις δασικές εκτάσεις που επικοινωνούν μέσα από ασύρματα δίκτυα και σε συνδυασμό με δορυφορικές εικόνες και με παρατηρητήρια στα οποία συμμετέχουν εθελοντές, μπορούμε να έχουμε παρακολούθηση της περιοχής και πολύ γρήγορη επισήμανση των κινδύνων. Η αξιοποίηση του παγκόσμιου παρατηρητηρίου πυρκαγιών MODIS από την πυροσβεστική, αλλά και από τους δήμους (με δωρεάν ενημέρωση εντός δύο ωρών, ή άμεση επί πληρωμή (με δωρεάν ενημέρωση εντός δύο ωρών, ή άμεση επί πληρωμή) μπορεί να κινητοποιήσει άμεσα τους μηχανισμούς κατάσβεσης των πυρκαγιών.Παρακάτω βλέπουμε μια σχετική δορυφορική εικόνα.

Βέβαια μετά από κάθε εκδήλωση πυρκαγιάς προκύπτουν ερωτήματα όπως:
  • Τι είδους βλάστηση;
  • Όρια, δρόμοι, αντιπυρικές ζώνες;
  • Ανθρώπινοι και υλικοί πόροι που απειλούνται;
  • Κινητοποίηση ανθρώπων και οχημάτων;
  • Κατεύθυνση ανέμου (μπορούμε να έχουμε εύκολα τις μετεωρολογικές πληροφορίες);
  • Έκταση και μέτωπα φωτιάς;
  • Εκτίμηση ζημιάς;
  • Έλεγχος καμμένης έκτασης;..
Καλή πληροφόρηση μπορεί να πάρει κανείς από το έργο «Επιχειρησιακό Σύστημα Σχεδιασμού Λήψης Αποφάσεων για Διαχείριση Δασικών Πυρκαγιών» http://www.firementor.gr/.

Μερικές ενδεικτικές προτάσεις που θα συνέβαλαν στην μείωση των πυρκαγιών είναι οι εξής:
  • Όλα τα ηλεκτροφόρα καλώδια που περνούν από τα δάση και γενικά εκτάσεις με βλάστηση να γίνουν υπόγεια. Τα εναέρια σε τελική ανάλυση κοστίζουν περισσότερο.
  • Όλοι οι δήμοι να υποχρεωθούν χωριστά ή σε ομάδες ή σε επίπεδο επαρχίας να οργανώσουν σχέδιο κατάργησης των χωματερών και να στραφούν στην ανακύκλωση συγκεντρώνοντας τα σκουπίδια χωριστά κατά κατηγορίες. Οι υπάρχουσες χωματερές να επιτηρούνται με παρουσία πυροσβεστικών μέσων.
  • Οι αναδασώσεις να γίνονται με πρόγραμμα, με διάφορα είδη που δεν καίγονται τόσο εύκολα και με αντιπυρικές ζώνες.
  • Κατά τις επικίνδυνες περιόδους οι δασικές εκτάσεις να επιτηρούνται από τον Στρατό και από εθελοντές αλλά επίσης μέσω δορυφόρων για έγκαιρα εντοπισμό εστιών φωτιάς και εμπρηστών, ακούσιων και εκουσίων.
  • Να μην επιτρέπεται η καύση των υπολειμμάτων συγκομιδής στα χωράφια και να υπάρξουν δράσεις ευαισθητοποίησης για πεταμένα σκουπίδια, τσιγάρα, κ.λ.π. στα δάση.
  • ...
Τώρα βέβαια το ερώτημα παραμένει: Πως μπορεί να αξιοποιήσει κανείς την τεχνολογία των δορυφόρων; Με τη βοήθεια του Google Earth και του MODIS Hotspots KML που περιέχει δεδομένα εντοπισμού εστιών πυρκαγιάς, σε ολόκληρο το πλανήτη για τις προηγούμενες 48 ώρες, με γεωγραφικές συντεταγμένες και σημαντικό ποσοστό ακριβείας. Έτσι, γίνεται χρήση των δορυφόρων της NASA για τον εντοπισμό σε πραγματικό χρόνο κάθε εστίας σε ολόκληρη την επικράτεια, από ένα και μόνο σημείο! Στην περίπτωση της Πάρνηθας και του Πηλίου, ειδικά, οι δύο δορυφόροι του MODIS εντόπισαν τις φωτιές σχεδόν αμέσως, ενώ η απόκριση των δυνάμεων πυρόσβεσης καθυστέρησε για πάνω από τρεις ώρες. Πλέον δεν υπάρχει καμία δικαιολογία! Εντοπισμός σχεδόν σε πραγματικό χρόνο με μηδενικό κόστος!

Πηγή Πληροφοριών: Διαδίκτυο, Πρόγραμμα Ψηφιακός Δήμος

Τρίτη 29 Ιουλίου 2008

Η Μουσική Μπορεί να Θεραπεύσει;

Αν και άσχετος, την μουσική την αντιλαμβάνομαι ως δονήσεις του αέρα, ως διάφορες συχνότητες με κατάλληλους χρονισμούς, με ρυθμούς. Είναι μέρος της ιστορίας μας, της ζωής μας, των δονήσεων του εγκεφάλου μας, των δονήσεων του DNA μας.Βρήκα λοιπόν κάποια αρθράκια για τη θεραπευτική δυνατότητα μουσικής του Mozart, κυρίως για τον επιληψία. Μάλλον κι άλλα κομμάτια κλασικής μουσικής Vivaldi, Bach ή και άλλων μουσικών να επιδρούν θεραπευτικά. Βέβαια δε γνωρίζω πόσο επιστημονικές είναι οι σχετικές μελέτες. Προσωπικά με συνεπαίρνει η βυζαντινή μουσική. Παραθέτω μερικά στοιχεία από αυτά που βρήκα:
  1. Η θεραπευτική δράση της μουσικής έχει τις ρίζες της στην αρχαία ελληνική παράδοση αλλά και σε παραδόσεις άλλων μεγάλων λαών της ευρύτερης Ανατολής. Πρώτοι οι Πυθαγόρειοι εξέτασαν τη σχέση μουσικών ήχων και αριθμών και διαπίστωσαν ότι οι αριθμοί που διέπουν την αρμονία ενός διατεταγμένου υλικού κόσμου παίζουν τον ίδιο ρόλο και στην τέχνη της μουσικής. Είναι ενδιαφέρον ότι οι ίδιοι μαθηματικοί λόγοι που διέπουν τα βασικά (πυθαγόρεια) μουσικά διαστήματα, που προέρχονται από την αρμονική διαίρεση του μονοχόρδου (1:2 - διάστημα ογδόης, 2:3 - διάστημα πέμπτης, 3:4 - διάστημα τετάρτης), διέπουν και τις σωματομετρικές αναλογίες του ανθρώπινου σώματος αλλά και άλλων φυσικών κατασκευών όπως π.χ. ο κοχλίας, τα φύλλα των δένδρων, τα φτερά της πεταλούδας και πλείστες άλλες φυσικές δομές. Υπάρχουν μαρτυρίες ότι η σχολή των Πυθαγορείων χρησιμοποιούσε μουσικούς ήχους για θεραπεία ασθενών με βάση την άποψη ότι η αρμονία της μουσικής μπορεί να αποκαταστήσει τη διαταραγμένη ψυχοσωματική ισορροπία του ασθενούς. Η ιδιότητα της μουσικής να θεραπεύει τονίζεται επίσης από τον Πλάτωνα σε πολλά έργα του (Τίμαιος, Πολιτεία, Νόμοι), μάλιστα ο Πλάτων θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ο πρώτος επίσημος «συνταγογράφος» μουσικής στην αρχαιότητα, αφού προτείνει ως κατεξοχήν θεραπευτικό μουσικό τρόπο τον δώρειο τρόπο (αρχαία μουσική κλίμακα που οι μουσικολόγοι σήμερα πιστεύουν ότι αντιστοιχεί περίπου στον πρώτο ήχο της βυζαντινής μουσικής). Σημείωση: Ο πρώτος ήχος δημιουργεί στον άνθρωπο αίσθημα δοξολογίας. Είναι ο ήχος που καθορίζει την μουσική ως τέχνη, αφού όπως και ο Δαμασκηνός λέει: “Πρωτεία νίκης πανταχού πάντων έχεις” Ο πρώτος ήχος αυξάνει στον άνθρωπο την ελπίδα για την σωτηρία του, αφού του δημιουργεί αίσθημα εγρήγορσης και κατανύξεως.
  2. Πρόσφατες έγκυρες έρευνες έδειξαν ότι η ακρόαση της μουσικής του Mozart μπορεί να βελτιώνει τις χωρο-χρονικές ικανότητες αντίληψης των σπουδαστών κολεγίου. Μας κάνει λοιπόν πιο έξυπνους η ακρόαση της μουσικής του Mozart; Περαιτέρω έρευνες γύρω από την θεραπευτική αξία της μουσικής του Mozart έγιναν σε ασθενείς με επιληψία όπου και απεδείχθη ότι η ακρόαση του Mozart - και μάλιστα μιας συγκεκριμένης σονάτας της Κ 488 - μπορεί να μειώνει τον αριθμό και την σοβαρότητα των επιληπτικών κρίσεων σε ασθενείς ακόμη και σε επιληπτικό κώμα. Οι ερευνητές που συμμετείχαν στην παραπάνω μελέτη έδωσαν μια πιθανή εξήγηση στο φαινόμενο δηλ. ότι η λεπτή αρχιτεκτονική υφή της μουσικής του παιδιού θαύματος μπορεί να αποκαθιστά την ρυθμική φυσιολογική λειτουργία του εγκεφάλου που στην περίπτωση της επιληψίας παθαίνει ένα είδος 'αρρυθμίας'. Η μουσική του Mozart είναι απλή αλλά και μεγαλοφυής, διαθέτει μελωδία αλλά και άκρως εγκεφαλική ανάπτυξη με τέτοιο όμως τρόπο δοσμένη που να τρέφει μυαλό αλλά και ψυχή. Έτσι χρησιμοποιείται κατεξοχήν στις συνεδρίες μουσικοθεραπείας με στόχο τη χαλάρωση (relaxation) και την αντιμετώπιση του ψυχοσωματικού stress, ιδιαίτερα τα αργά μέρη με ρυθμική αγωγή andante.Ακόμη, αμερικανοί ερευνητές έδειξαν ότι η ακρόαση μιας σονάτας για πιάνο του W.A. Mozart (Κ.448) μπορεί να βελτιώνει την ικανότητα επίλυσης περίπλοκων μαθηματικών προβλημάτων από σπουδαστές κολεγίου.
  3. Αποκαλυπτική έρευνα που έγινε στο πανεπιστήμιο McGill στον Καναδά (τμήμα Cognitive Neuroscience που διευθύνεται από τον Dr. Zattore) απέδειξε ότι γλωσσικά και μουσικά ερεθίσματα έχουν διαφορετικό τρόπο νευρωνικής αγωγής στον ανθρώπινο εγκέφαλο, έτσι ώστε μετά από σοβαρά εγκεφαλικά επεισόδια πολλοί ασθενείς να διατηρούν την ικανότητα να αντιλαμβάνονται μουσικούς ήχους και να τραγουδούν, ενώ έχουν χάσει τη ικανότητα να ομιλούν. Αναφέρεται, στην ιστορία της ιατρικής, η περίπτωση του Ρώσου συνθέτη Shebalin (1901-1963) ο οποίος παρά το βαρύ εγκεφαλικό επεισόδιο που του στέρησε την ομιλία, εξακολουθούσε να αναλύει τα έργα των μαθητών του και να συνθέτει μουσική. Επίσης, ο γάλλος συνθέτης και οργανίστας Jean Langlais (1907 - 1991) ύστερα από βαρύτατο εγκεφαλικό επεισόδιο που του προκάλεσε απώλεια της ομιλίας, της ικανότητας γραφής και αναγνώρισης των λέξεων, μπορούσε ακόμη να διαβάζει νότες, να συνθέτει και να αυτοσχεδιάζει μουσική.
  4. Ο Οδ. Ελύτης διατυπώνει μια ξεχωριστή άποψη για τη μουσική του Mozart, που όσο περνούν τα χρόνια ακούγεται όλο και πιο νέα, όλο και πιο φυσική. Για αυτό το λόγο έχει τη δυνατότητα να αποκαθιστά μέσα μας τη χαμένη αρμονία, με άλλα λόγια την δυνατότητα να θεραπεύει. Λέει λοιπόν ο Ελύτης για την μουσική του Mozart: Η μουσική του έχει το αυτοδύναμο ενός φυσικού πίδακα που μας θαμπώνει, κάνει τα πράγματα να κολυμπούν μισό μέτρο πάνω από το έδαφος, σε μια σωστή πλημμύρα φωτός, λαμπερές ψιχάλες ήχων που διασχίζουν λοξά το σκοτεινό μας παράθυρο….
  5. Πλείστες εφαρμογές βρίσκει η μουσικοθεραπεία σαν συμπληρωμένη μορφή θεραπευτικής αγωγής είτε με τη μορφή παθητικής μουσικοθεραπείας - ακρόασης (receptive music therapy & music medicine) είτε με τη μορφή της ενεργού μουσικοθεραπείας ή μουσικο-ψυχοθεραπείας (active music therapy) η οποία απαιτεί τη παρουσία ενός ειδικά εκπαιδευμένου μουσικοθεραπευτή που συνδυάζει προχωρημένες γνώσεις μουσικής με ειδική εκπαίδευση στην ψυχολογία. Μια κλασσική ένδειξη ενεργού μουσικοθεραπείας αποτελεί για παράδειγμα το αυτιστικό παιδί και εκεί χρησιμοποιείται σαν μουσικοθεραπευτική μέθοδος ο αυτοσχεδιασμός. Η μουσικοθεραπεία ενδείκνυται γενικά στην ανακούφιση κάθε είδους πόνου αλλά και σαν μέσο αγχόλυσης, αντιμετώπισης του ψυχοσωματικού stress και ενίσχυσης του ανοσοβιολογικού μας συστήματος. Η πρώτη μουσικοθεραπευτική κίνηση αρχίζει σε αμερικάνικα νοσοκομεία μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου, όπου και φάνηκε ότι η μουσική βοηθούσε στην ταχύτερη ανάρρωση βετεράνων στρατιωτών. Σήμερα η μουσικοθεραπεία εφαρμόζεται σχεδόν σε κάθε ίδρυμα, κυριότερα στην Αμερική και στην Ευρώπη, το οποίο φροντίζει άτομα με ειδικές ανάγκες όπως νοσοκομεία, σχολεία, κέντρα επανένταξης και αποκατάστασης ασθενών, κέντρα υγείας και ανακουφιστικής θεραπείας.
  6. Πρόσφατα, στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, μελετήθηκε προοπτικά η επίδραση μιας ειδικά επιλεγμένης μουσικής σε μεγάλη ομάδα καρδιοπαθών κατά τη φάση της νοσηλείας τους ακόμη και στο επίπεδο της μονάδος εντατικής θεραπείας. Όλοι οι ασθενείς εκτέθηκαν σε 30 λεπτά διαστήματα μουσικής ακρόασης μίγματος διαφόρων ηχοχρωμάτων και πριν και μετά την ακρόαση έδωσαν απαντήσεις σε ψυχομετρικό ερωτηματολόγιο που περιλάμβανε υποκειμενική βαθμολόγηση σε κλίμακες οπτικής αναλογίας που σχετίζονται με την αντίληψη του stress. Η συντριπτική πλειοψηφία των ασθενών συμφώνησε ότι η μουσική σε νοσοκομειακούς χώρους που περιλαμβάνουν και τη στεφανιαία εντατική μονάδα μειώνει σημαντικά την αίσθηση του stress. Η έκθεση των ασθενών σε μουσική πριν και κατά τη διάρκεια διαγνωστικών δοκιμασιών, όπως π.χ. η δοκιμασία κόπωσης, σχετίζεται αντικειμενικά με χαμηλότερη καρδιακή συχνότητα έναρξης της δοκιμασίας και επίσης με ταχύτερους ρυθμούς πτώσης της καρδιακής και αρτηριακής πίεσης κατά την ανάνηψη.
  7. Την τελευταία δεκαετία με την πρόοδο της μαγνητικής τομογραφίας και την εμφάνιση της τομογραφίας εκπομπής ποζιτρονίων (PET) έχει γίνει δυνατή η εξονυχιστική μελέτη των επιδράσεων της μουσικής στον ανθρώπινο εγκέφαλο. Τα συμπεράσματα της έρευνας αυτής έχουν κινητοποιήσει αισθητά πολλούς κλινικούς γιατρούς σε διάφορες ειδικότητες, πού χρησιμοποιούν τη μουσική ως συμπληρωματικό θεραπευτικό μέσο.
  8. Στόχοι και εφαρμογές της μουσικοθεραπείας στην ιατρική είναι γενικά: η αντιμετώπιση του πόνου, η αντιμετώπιση του ψυχοσωματικού στρες, η βοήθεια της μητέρας στον τοκετό, η χρήση στις μονάδες πρόωρων βρεφών, η βοήθεια στη μετεγχειρητική ανάρρωση, η ανακουφιστική θεραπεία καρκινοπαθών, οι εφαρμογές σε μονάδες εντατικής θεραπείας καρδιοπαθών, οι εφαρμογές στη νόσο aλτσχάιμερ, η αντιμετώπιση της κατάθλιψης, η βελτίωση της επικοινωνίας ψυχιατρικών ασθενών και πλείστες άλλες εφαρμογές. Οπωσδήποτε, γενικό στόχο της μουσικοθεραπείας αποτελεί η αύξηση της αισιόδοξης στάσης και της θετικής σκέψης στα προβλήματα της ζωής, στοιχεία που συμβάλλουν στην ενίσχυση του ανοσοβιολογικού συστήματος.
  9. Ανάμεσα στα πλείστα άλλα ιστορικά παραδείγματα, αξίζει ν' αναφερθεί η αποκατάσταση της κλονισμένης υγείας και η θεραπεία των κρίσεων μελαγχολίας του βασιλιά Φιλίππου του Ε' και του Φερδινάνδου του ΣΤ' της Ισπανίας, από τα τραγούδια του Φαρινέλλι, και τις σονάτες του Ντομένικο Σκαρλάτι, στα μέσα του 18ου αιώνα, όπως ακριβώς ο Δαυίδ το 1000 π.Χ. περίπου, θεράπευε τις 'καταθλίψεις' του Σαούλ παίζοντας άρπα.
  10. Η Σχολή του Αριστοτέλη, είχε σαν αρχή της τη συγκίνηση που η μουσική προκαλεί, η οποία όταν είναι ισχυρή μπορεί ν' απομακρύνει τις ψυχικές εντάσεις,προκαλώντας κρίση και εκτόνωση. Αυτή η άποψη, στην πρακτική της εφαρμογή, δεν διαφέρει και πολύ από τα Διονυσιακά δρώμενα και μάλιστα τον Μαιναδισμό, πρακτική που έχει κατά κάποιο τρόπο διασωθεί ως τις μέρες μας μέσα από το Καρναβάλι. Σε παρόμοια βάση, πρέπει να στηριζόταν και η μουσικοχορευτική θεραπεία του Ταραντισμού μεταξύ 15ου και 17ου αιώνα στην Ιταλία, προκαλούμενου από είδους αράχνης (TARENTULA) και συνοδευόμενου από ατονία και καχεξία. Ο Αριστοτέλης καταλήγει σε δύο ενδείξεις, οι οποίες έχουν πολλές ομοιότητες και με σύγχρονες εφαρμογές:α. Οι ηπιότερες μορφές ψυχικών διαταραχών θεραπεύονται με την επίδραση μιας ήρεμης μουσικής.β. Σε περίπτωση βαρύτερων ασθενειών, η παθολογική ταραχή πρέπει να εντείνεται με τη βοήθεια μιας πολύ έντονης μουσικής, ώστε στο αποκορύφωμα να επέλθει η κάθαρση, που θα φέρει και τη λύση της διαταραχής.
  11. Ανάλογες μέθοδοι μας προσεγγίζουν και από το χώρο της Ανατολής και συγκεκριμένα της Ινδίας, μέθοδοι που στηρίζονται αποκλειστικά σε μια από τις επτά Μεγάλες Αρχές της Ερμητικής Επιστήμης, που περιέχονται στο Κυμβάλειο, την Αρχή του Ρυθμού. Ο ρυθμός σ' όλες τις μορφές του, είτε ονομάζεται παιχνίδι, ποίηση, μουσική είτε χορός, είναι η ίδια η Φύση της όλης σύστασης του ανθρώπου. Όταν ολόκληρος ο μηχανισμός του σώματός του εργάζεται μ' ένα ρυθμό τότε ο τόνος του παλμού, της καρδιάς, του κεφαλιού, της κυκλοφορίας του αίματος, όλα εμφανίζουν ένα ρυθμό, ενώ ακριβώς το σπάσιμο του ρυθμού ονομάζεται ασθένεια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα επαναφοράς, είναι η ταλάντωση από τη μητέρα του βρέφους που κλαίει και το ρυθμικό κτύπημα στην πλάτη του. Ακόμη κάθε μόχθος και εργασία, όσο σκληρή και δύσκολη, γίνεται εύκολη με τη δύναμη του ρυθμού και της μουσικής. Η γνώση αυτή, που ήταν σε χρήση στην Αρχαία Ινδία, έρχεται ξανά στο φως και εφαρμόζεται σήμερα ήδη από μεγάλες εταιρείες, για την αύξηση της παραγωγικότητας των εργαζομένων σ' αυτές, όπως επίσης σε νοσοκομεία, ψυχιατρικές κλινικές, γηροκομεία και άλλα ιδρύματα.
  12. Η σύγχρονη επιστήμη, τείνει πλέον ν' αναγνωρίσει και να ξαναθέσει σ' εφαρμογή την Μουσική, καθώς και άλλες παραδοσιακές μεθόδους στην υπηρεσία της Ιατρικής. Πειράματα που επαληθεύουν την επίδραση της μουσικής τόσο στην ανάπτυξη των φυτών, όσο και στην παραγωγικότητα των ζώων (η ακρόαση της μουσικής του Μότσαρτ αυξάνει την γαλακτοπαραγωγή των αγελάδων κατά 15-20 %!), καθώς επίσης στον καρδιακό παλμό και τον ρυθμό της αναπνοής του ανθρώπου, συνηγορούν στις 'νέες' δρομολογήσεις. Ήδη, εδώ και μερικά χρόνια λειτουργούν στη Γαλλία, Αυστρία, Αργεντινή κ.α. Ινστιτούτα, που εφαρμόζουν τη μουσικοθεραπεία στην πράξη, σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο.
Απολαύστε εδώ την σονάτα Κ 488 στο YouTube από τον Keith Jarrett και γράψτε μου για την εμπειρία σας.

Άρθρο: Οικογένεια, η μόνη σταθερή αξία


Ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο φιλοξένησε η Καθημερινή της Κυριακής (27/7/2008) με έρευνα για τις αξίες των νέων που έγινε από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σε έρευνα που έγινε στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων σε δείγμα 381 φοιτητών για τις εκπαιδευτικές ανάγκες φοιτητών στην επαγγελματική τους ανάπτυξη (4ο Συνέδριο Εταιρείας Συστημικών Μελετών) υπήρξαν μερικά σχετικά ενδιαφέροντα ευρήματα.

Έτσι λοιπόν το 47,24% των φοιτητών υποστηρίζει ότι το περιβάλλον προέλευσής του (οικογένεια, τόπος καταγωγής) καθορίζει την μελλοντική του πορεία και σε ποσοστό 75,59% επιθυμούν τη δημιουργία οικογένειας με ένα τουλάχιστον τέκνο. Επίσης σε ποσοστό 64,6% περιμένουν αμέριστη οικογενειακή υποστήριξη στις μελλοντικές τους επιδιώξεις και κατά 79,3% (!) πιστεύουν ότι το σύστημα (πολιτικό, κοινωνικό) οφείλει να τους στηρίξει στο μέγιστο βαθμό για την συνέχιση της πορείας τους. Τέλος τους ενδιαφέρει το επάγγελμα/ειδικότητά τους κατά: 6% ελάχιστα, 3,7% λίγο, 14,7% άλλοτε ναι/άλλοτε όχι, 25,7% σε μεγάλο βαθμό και 49,9% σε μέγιστο βαθμό.

Οι φοιτητές φοβούνται το δύσκολο αύριο (φάσμα ανεργίας), θέλουν συνέχιση των σπουδών τους σε μεταπτυχιακό επίπεδο, αν μπορούν να το κάνουν θα ήθελαν παράλληλη εργασία (έστω και προσωρινή) για μείωση των βαρών στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Γενικά έχουν συνειδητοποιήσει τα προβλήματά τους και ξέρουν πόσο σημαντική είναι η στήριξη της οικογένειάς τους στην εκπλήρωση των ονείρων τους. Το θέμα που προκύπτει από τις έρευνες αυτού του διαγνωστικού τύπου (Καθημερινή) δεν είναι να τα παρουσιάζουμε όλα μαύρα. Το θέμα είναι τι προτάσεις κάνουμε για να πάμε από το εγώ στο εμείς (που τονίζεται στο άρθρο).

Η επιστημονική μας ομάδα που διεξήγαγε αυτήν την έρευνα, έχει προτείνει κατάλληλο πιλοτικό σύστημα τηλεσυμβουλευτικής για την επαγγελματική ανάπτυξη των φοιτητών (θα το βρείτε στα Πρακτικά του Συνεδρίου).

Γενικότερα ως προσωπικό συμπέρασμα οι νέοι χρειάζονται συμβουλευτική υποστήριξη για τα προβλήματά τους από κατάλληλους μέντορες που μπορούν να εμπνεύσουν και να καθοδηγήσουν τους νέους στην καλύτερη αυτοοργάνωση, επαγγελματική και προσωπική τους ανάπτυξη και την ένταξή τους στον κοινωνικό ιστό.

Δευτέρα 28 Ιουλίου 2008

Ηλιακή Ποίηση - Δημιουργία



Παροιμία: Ήλιος και βροχή παντρεύονται οι φτωχοί. Ήλιος και φεγγάρι παντρεύονται οι γαϊδάροι. Ήλιος και χιόνι, παντρεύονται οι αρχόντοι.

Μου 'λειψε ο Ήλιος σήμερα της ποίησης και της δημιουργίας (και του κατακαλόκαιρου). Έτσι αντί να διαβάσω Ελύτη προσπάθησα να βρω ποίηση παραδοσιακή για τον Ήλιο τον Ηλιάτορα στο Διαδίκτυο. Και βρήκα! Βρήκα μια ωραία Μαντινάδα:

Κι ο ήλιος να σκορπά χαρές
πάλι φοβούμαι θεέ μου...
Μη γίνει η μοίρα σύννεφο
και δε λιαστώ ποτέ μου...

Και ένα ποντιακό τραγούδι για το Κάστρο του Ήλιου:
Τ' ΗΛ' ΤΟ ΚΑΣΤΡΟΝ
Όλα τα κάστρα είδα κι όλα γύρισα κι άμον του Ήλ' το κάστρον, κάστρον κ' έτονε. Σεράντα πόρτας είχεν κι όλα σίδερα κι εξήντα παραθύρια κι όλα χάλκενα. Και του γιαλού η πόρτα έτον μάλαμαν. Τούρκος το τριυλίζει, χρόνους δώδεκα, μήδ' επορεί να πέρει, μήδ' αφήνει ατό. Κι ένας μικρός Τουρκίτσος, Ρωμιογύριστος, ρόκαν και ροκοτσούπιν βάλ' σα μέσα του, αδράχτιν και σποντύλι παίρ' σα χέρια του, μαξιλαρίτσαν βάλει κι εμπροζώσκεται κι εγέντονε γυναίκα, βαριασμένισσα. Το κάστρον τριυλίζει και μοιρολογά. - Άνοιξον, πόρτα, άνοιξον, καστρόπορτα, άνοιξον να εμπαίνω, Τούρκοι διώκνε με. Ν' αοιλί εμέν την μάρσαν, την χιλιάκλερον και πού να παιδοποίγω, χειμωγκόν καιρόν. Άνοιξον, πόρτα, άνοιξον, καστρόπορτα, άνοιξον να εμπαίνω, Τούρκοι διώκνε με. Το κάστρον 'λοϋρίζει και μοιρολογά κι η κόρ' απές ακούει και κρδοπονά. - Κι απ' όθ' εμπαίν' ο ήλεν, έμπ' απές κι εσύ κι απ' όθ εβγαίν' ο φέγγον, έβγα έξ' κι εσύ. Κι άμον ντ' ενοίγε η πόρτα, χίλιοι έτρεξαν κι άμον ντ' εκαλενοίγεν, μύριοι έτρεξαν. Κι άλλοι την κόρ' αρπάζνε κι άλλοι τα φλουριά και ασό παραθύρ' η κόρ' επήδησεν, σε παλληκάρ' αγγάλας ψυχομάχησεν.

Και η μετάφραση:
ΤΟ ΚΑΣΤΡΟ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ

Όλα τα κάστρα είδα κι όλα τα γύρισα,
μα σαν το κάστρο του ήλιου άλλο δεν ήτανε.
Είχε σαράντα πόρτες, όλες σίδερο
κι εξήντα παραθύρια κι όλα χάλκινα
και του γιαλού η πόρτα χρυσοστόλιστη.
Τούρκοι το τριγυρίζουν χρόνους δώδεκα
κι ούτε να το επάρουν ούτε το παρατούν.
Ένας μικρός τουρκάκος, ένας γενίτσαρος,
ρόκα και ροκόξυλο παίρνει και ζώνεται,
αδράχτι και σφονδύλι κρατάει στα χέρια του,
κι ένα μαξιλαράκι δένει στην κοιλιά
κι έγινε γυναίκα ετοιμόγεννη.
Το κάστρο τριγυρίζει και μοιρολογά:
Άνοιξε, πόρτα, άνοιξε, καστρόπορτα,
άνοιξε νά μπω μέσα, Τούρκοι με κυνηγούν.
Αλίμονό μου, η μαύρη, η παντέρημη,
πώς να γεννήσω στο καταχείμωνο.
Το κάστρο γυροφέρνει και μοιρολογά
κι η κόρη μέσα ακούει και τη συμπονά:
- Απ' όπου μπαίνει ο ήλιος, μέσα μπές κι εσύ.
Απ' όπου το φεγγάρι, έξω βγες κι εσύ.
Σαν άνοιξε την πόρτα, χίλιοι τρέξανε
και σαν την καλανοίγει, δέκα χιλιάδες μπαίνουν.
Κι άλλοι την κόρη αρπάζουν κι άλλοι τα φλουριά.
Κι από το παραθύρι η κόρη πήδησε,
σ' ενός παλληκαριού τα χέρια ξεψυχά.

Άρθρο στο Περιοδικό Image: Ψηφιακοί Δήμοι – Ήρθε μήπως και η ώρα για τα e-giannena


Εδώ και 20 χρόνια έχουν μπει έντονα στη ζωή μας το Διαδίκτυο, οι φορητοί Η/Υ, τα κινητά τηλέφωνα και έχουμε περάσει στην «ψηφιακή εποχή». Όμως δεν έγινε τίποτε χωρίς το ανάλογο κόστος: ο κόσμος μας άλλαξε, φέρνοντας τα επακόλουθα της ξέφρενης ανάπτυξής του στο αστικό και προαστιακό περιβάλλον του κάθε δήμου. Οι δρόμοι γέμισαν αυτοκίνητα, έγιναν συνοικίες χωρίς πεζοδρόμια και αποχέτευση, κ.λ.π. Το βιοτικό επίπεδο των δημοτών ανέβηκε, αλλά όχι και η ποιότητα της ζωής τους!

Οι Τεχνολογίες Πληροφοριών και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) μάς επέτρεψαν να συζητήσουμε (δημότες, πολίτες, επιστήμονες, κυβερνήσεις) για τα συγκοινωνούντα προβλήματά μας. Είναι άραγε πραγματικό το αίτημα της Ευρυζωνικότητας, της Κοινωνίας των Πληροφοριών, του Ψηφιακού Δήμου; Ως Ευρυζωνικότητα ορίζουμε το προηγμένο, εφικτό και καινοτόμο περιβάλλον που παρέχει κατάλληλο δικτυακό περιβάλλον, γρήγορες συνδέσεις στο διαδίκτυο, επιλογή ψηφιακών υπηρεσιών. Η σημασία της Ευρυζωνικότητας είναι αντίστοιχη με εκείνη των αυτοκινητοδρόμων: Τι αξία έχει ένα καλό αυτοκίνητο όταν δεν υπάρχουν δρόμοι για να κινηθεί με ταχύτητα, ευελιξία και ασφάλεια; Όταν το ζητούμενο περιεχόμενο είναι κυρίως τοπικού ενδιαφέροντος και όταν το 80% των συναλλαγών των πολιτών με το δημόσιο περνάει μέσα από τους δήμους, μπορεί να είναι οι δήμοι αδιάφοροι για την παροχή της προαπαιτούμενης υποδομής του;

Η έννοια του ψηφιακού δήμου είναι ιδιαίτερα απλή: Πρόκειται για τη δικτυακή σύνδεση των υπηρεσιών του δήμου και των αιρετών του με τον κάθε δημότη ξεχωριστά και στο σύνολό τους. Όπου το άλμα αυτό επιχειρήθηκε – τα αποτελέσματα ήταν τα ίδια: Διαφάνεια, Λειτουργικότητα, Αποτελεσματικότητα, Συμμετοχή, Καινοτόμες Λύσεις, Ανάπτυξη!
Ας δούμε ως παράδειγμα τι έγινε στην πόλη Άλμερε της Ολλανδίας: Η προσήλωση στο όραμα του Ψηφιακού Δήμου λειτούργησε ως γέφυρα για το πέρασμα σε μια νέα πραγματικότητα: «Άλμερε – η πόλη της γνώσης», Προτεραιότητα στην ευρυζωνικότητα, διαδικτύωση δήμου και επιχειρήσεων, Πολιτικές για προσέλκυση νεολαίας και νέων επαγγελματιών, κ.λ.π. Τα αποτελέσματα; Περισσότερες από 5000 νέες θέσεις εργασίας ετησίως, Έως 7000 νέοι δημότες ετησίως (κυρίως 18-26 ετών), κ.λ.π.

Το Δημόσιο ξεκίνησε ήδη το πέρασμά του στην «ηλεκτρονική διακυβέρνηση». Με τον όρο ηλεκτρονική διακυβέρνηση (e-government) χαρακτηρίζεται γενικά η εισαγωγή των ΤΠΕ στη δημόσια διοίκηση και οι νέες διοικητικές πρακτικές, τις οποίες οι τεχνολογίες αυτές εισήγαγαν. Τα ΚΕΠ μετατρέπονται σε Κέντρα Ολοκληρωμένων Συναλλαγών, ξεκίνησε η εφαρμογή και χρήση ψηφιακής υπογραφής και κρυπτογράφησης στη Δημόσια Διοίκηση και θα υπάρχει Εθνική Διαδικτυακή Πύλη εξυπηρέτησης των πολιτών, στηριζόμενη σε Εθνικό Σύστημα Αυθεντικοποίησης. Ένα εθνικό σύστημα θα επικοινωνεί με τους «ψηφιακούς δήμους», παρέχοντας ένα ενιαίο ιστό υπηρεσιών στους πολίτες και δημότες. Είναι ήδη σε εξέλιξη η «Ψηφιακή Στρατηγική 2006-2013», που παρέχει το πλαίσιο χρηματοδότησης έργων για το πέρασμα στον «Ψηφιακό Δήμο».

Ο Ψηφιακός Δήμος θα είναι, αρχικά, μια ψηφιακή μορφή των υπηρεσιών που ήδη παρέχει ο κάθε δήμος, όπως: Πληρωμή δημοτικών τελών, φόρων και προστίμων, Έκδοση πιστοποιητικών και βεβαιώσεων, Πολεοδομικά θέματα, Έκδοση οικοδομικών αδειών, Διαχείριση δημοτικών μητρώων, Υποστήριξη δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης, Διαχείριση απορριμμάτων, Υποστήριξη καθαριότητας και ανακύκλωσης, κ.λ.π. Στην πρώτη αυτή φάση, οι «κλασικές» αυτές υπηρεσίες θα γίνουν προσβάσιμες μέσω των ψηφιακών συσκευών που θα χρησιμοποιεί ο κάθε δημότης. Στη συνέχεια, η προσθήκη νέων υπηρεσιών, λειτουργιών και διαδικασιών επικοινωνίας και συνεργασίας, θα μεταμορφώσουν το δήμο σε Ψηφιακό Δήμο.

Η δημιουργία ενός σημείου πρόσβασης – όπως ισχύει με τα ΚΕΠ – επιτρέπει την παροχή όλων των υπηρεσιών στο δημότη, μέσω εφαρμογών και δικτύων πληροφορικής, είτε αυτός βρίσκεται στο σπίτι του είτε στο χώρο της δημαρχίας. Ένα ενιαίο «σημείο πρόσβασης των υπηρεσιών του δήμου από κάθε δημότη» προϋποθέτει την υποστήριξη πολλαπλών καναλιών επικοινωνίας (όπως Διαδίκτυο, τηλεφωνικά κέντρα, ΚΕΠ, κινητά τηλέφωνα). Η υποστήριξη αυτή περιλαμβάνει τόσο την σταθερή, ενήμερη και ποιοτική ανταπόκριση μέσω του σημείου πρόσβασης, όσο και τη διασφάλιση του απορρήτου επικοινωνίας, αλλά και τη συνδυαστική χρήση των κλασικών και ψηφιακών καναλιών επικοινωνίας.

Το παράδειγμα της Βαρκελώνης περιλαμβάνει ένα ολοκληρωμένο σύστημα ΤΠΕ όπου ο πολίτης με το τηλέφωνο, το κινητό του ή το διαδίκτυο, αναφέρει ένα πρόβλημα (παράπονο) το οποίο καταγράφεται, επιλύεται και το αποτέλεσμα αναφέρεται στον πολίτη. Το αποτέλεσμα; 350.000 αιτήματα το χρόνο από τα οποία επιλύονται το 95%, το 75% σε λιγότερο από 48 ώρες!

Το Ελληνικό αντίστοιχο παράδειγμα ενδεικτικών υπηρεσιών ψηφιακού δήμου στα Τρίκαλα είναι η υπηρεσία παραπόνων Δημοσθeνης, το σύστημα διαλόγου με τους πολίτες edialogos (www.edialogos.gr), το δωρεάν δίκτυο ασύρματης πρόσβασης στο διαδίκτυο και το ολοκληρωμένο σύστημα ευφυών μεταφορών: Ανάπτυξη και λειτουργία ενός ενοποιημένου και πλήρους συστήματος που θα παρέχει τα μέσα για τη διαχείριση των κυκλοφοριακών δεδομένων, τη διαχείριση του στόλου του δήμου και την πληροφόρηση για θέματα μεταφορών (www.e-trikala.gr). Τα Συστήματα πληροφόρησης ανά τομέα είναι: Διαχείριση αστικών συγκοινωνιών, Διαχείριση πολεοδομικών δεδομένων, Δίκτυα ύδρευσης, Διαχείριση απορριμμάτων, Τηλεπρόνοια, Τηλεϊατρική. Επίσης μιλάμε για Πύλες e-Learning (Ανοιχτό Πανεπιστήμιο) και Δράσεις εξοικείωσης των πολιτών με τις νέες τεχνολογίες.

Ποιοι είναι οι ενδεικτικοί στόχοι τελικά όλων αυτών ενεργειών; Η παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας, η ενεργοποίηση του πολίτη, η συμμετοχή των ΑΜΕΑ στον κοινωνικό ιστό, η διαφάνεια των διαδικασιών, η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας. Οι δημότες είναι έτοιμοι και απαιτούν, η τεχνολογία υπάρχει και η τεχνογνωσία διατίθεται, οι δυνατότητες για κονδύλια υπάρχουν και περιμένουν τις ανάλογες ενέργειες.

Θα ρωτούσε κάποιος ποια θα είναι τα οφέλη του δημότη από τις υπηρεσίες του ψηφιακού δήμου. Ενδεικτικά αναφέρουμε τα εξής:
  • Πολύπλευρη (και με όλα τα μέσα π.χ. με διαδίκτυο, κινητά, τηλεφωνία) και πολυδιάστατη επικοινωνία, π.χ. μέσω ηλεκτρονικού ενημερωτικού δελτίου, μέσω ηλεκτρονικού τόπου συζήτησης (forum), μέσω ηλεκτρονικού ημερολογίου (blog), μέσω ηλεκτρονικών δημοψηφισμάτων και εφαρμογών ηλεκτρονικής δημοκρατίας.
  • Η εξυπηρέτηση του πολίτη μέσω ενός σημείου πρόσβασης θα βοηθήσει στην αποτελεσματική εξυπηρέτηση του δημότη με άμεσες και πλήρεις υπηρεσίες είτε στο χώρο της δημαρχίας, είτε από το σπίτι του (μέσω διαδικτύου) και κυρίως αποφεύγοντας την περιττή γραφειοκρατία (π.χ. πληρωμή λογαριασμών μέσω διαδικτύου).
  • Αλληλεπιδραστική επικοινωνία Δήμου-Δημοτών (π.χ. με e-mail) για καταγραφή προβλημάτων (βλάβες, κομμένα δέντρα κ.λ.π.) και προγραμματισμό ενεργειών του δήμου για την επίλυσή τους.
  • Κατάλληλες υπηρεσίες μέσω δικτυακής πύλης και με σχετικό περιεχόμενο, π.χ. Προσέλκυση συμμετοχής των δημοτών, τοπικές προτεραιότητες, διασύνδεση και υποστήριξη ΜΜΕ, χειροτεχνών και τουρισμού, «εκπομπή παραγωγής τοπικού πολιτισμού», τοπική ανάπτυξη, υπηρεσίες πληροφόρησης κ.λ.π. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί ενδεικτικά με: Δορυφορικούς χάρτες (Google Maps) με ποικιλία πληροφοριών, με διαδικτυακά ΜΜΕ π.χ. διαδικτυακό ράδιο (web radio), με υπηρεσίες ηλεκτρονικής δημοκρατίας, με υπηρεσίες ηλεκτρονικής μάθησης (e-learning) για τις νέες τεχνολογίες κ.α., με υπηρεσίες τηλεπρόνοιας και τηλεϊατρικής, με υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, κ.λ.π. Στα πλαίσια του ψηφιακού εθελοντισμού μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά στο έργο αυτό Μ.Κ.Ο και οργανώσεις που ασχολούνται με σχετικές υπηρεσίες.
Ουσιαστικά ο Ψηφιακός Δήμος γίνεται ένας κόμβος αλληλεπίδρασης των πολιτών με το Δήμο μέσω των κατάλληλων υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Μήπως ήρθε η ώρα να μιλήσουμε και για τα e-giannena;

Κύρια Πηγή Πληροφοριών: Πρόγραμμα «Ψηφιακός Δήμος», Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Κυριακή 27 Ιουλίου 2008

Άρθρο: Φοιτητές που δεν γνωρίζουν τι θα πει μελέτη!

Διαβάστε τα άρθρα που δημοσίευσε η εφημερίδα Καθημερίνη στις 20/7/2008. Είναι γεγονός ότι όσοι μελετούν την παθογένεια της κατάστασης των φοιτητών στα ΑΕΙ, κάνουν πολύ χρήσιμες διαπιστώσεις που αφορούν τα αποτελέσματα της φοίτησης. Λιμνάζουσα φοίτηση, αποστήθιση, μη κριτική μελέτη και σκέψη, κ.λ.π. Μήπως όμως υπάρχουν λύσεις; Μήπως χρειάζεται αυτοί οι ενήλικες φοιτητές να τους αντιμετωπίζουν με μεθόδους εκπαίδευσης ενηλίκων; Δηλαδή με ενεργητικές μεθόδους διδασκαλίας, να τους μαθαίνουν πως να μαθαίνουν, να τους παρέχουν οδηγούς μελέτης, αυτοοργάνωσης στη μελέτη. Μήπως πρέπει τα τμήματα των ΑΕΙ να παρέχουν οδηγούς για μελέτη, βιβλιογραφία, πηγές πληροφόρησης (π.χ. Βιβλιοθήκη, Διαδίκτυο, κ.λ.π.), υποστηρικτικό υλικό e-learning; Στον Ν. 3549/2007 προβλέπονται λειτουργία υπηρεσίας υποστήριξης φοιτητών και άσκηση καθηκόντων Συμβούλων σπουδών από μέλη Δ.Ε.Π. Αρκεί μόνο αυτό;

Για να μη σας ματιάζουν!!!

Σήμερα αφού βρέθηκα με νάρθηκα στο πόδι μετά από καταγμα και μετά από έντονη σκέψη μήπως με μάτιαξε κάποιος/α κατέληξα να βρω το μάτι που θα μας σώσει από κάθε λογής ματιάσματα. Πρόκειται για ένα Ελλικοειδές Νεφέλωμα που ανακάλυψε το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble της NASA και ειδού:
Δε μοιάζει με μάτι; Ε λοιπόν από δω και πέρα όποιος εχει διάθεση να ματιάζει, ας ματιάξει το διαδικτυακό "μάτι". Τώρα αν κάπιοι θέλουν να λένε ότι το μάτι αυτό είναι του θεού ή κάποιου άλλου δεν έχουν παρά να το αποδείξουν. Έτσι κι αλλιώς αυτό το υπέροχο Σύμπαν βρίσκει τρόπους να μας εκπλήσει με τις εικόνες του. Κι η NASA δείχνοντάς μας τετοιες εικόνες θέλει να μπει στην καθημερινότητά μας μέσα από την ιστοσελίδα της με μια ωραία εικόνα κάθε ημέρα. Γι' αυτό κι εγώ με την σειρά μου προτίμησα να γράφω στον Ημερογράφο γι' αυτή την "καθημερινή εικόνα". Κι επίσης επειδή σκέφτηκα ότι πρέπει να ξέρω ποιος γιορτάζει καθημερινά για να στέλνω ευχές στους φίλους μου πήγα στο Εορτολόγιο διότι δε γνώριζα "Ποιός... σήμερα (27/7/2008)" (ο Άγιος Παντελεήμονας!!!). Μόλις το είδα θυμήθηκα το τάμα μου τα ξημερώματα: 10 κεριά στην εκκλησία του. Να λοιπόν πως μπαίνει καμιά φορά στη ζωή μας το διαδίκτυο! Αν σας έχει συμβεί κι εσάς κάτι αναπάντεχα εκπληκτικό, σήμερα που βλέπετε αυτό το "μάτι", γράψτε την εμπειρία σας.